Varje kategori i Kolla! har tre nominerade bidrag som valts ut av en jury. Här presenterar vi nominerade bidragen för Kolla! 2025 i kategorin Hantverk.
Kategorin Hantverk lyfter fram yrkesskicklighet i den praktiska delen av yrket. Det kan vara gravyrtekniken för ett frimärke eller en sedel, linjen i en teckning, typografi och bild, tryckteknik, behärskning av material. Men det kan också vara det intellektuella hantverket så som berättarteknik i en serie eller animation och klippning i en animerad film. Läs om alla kategorier här.
"Ros Display" av Kid id.
Bidraget ”Ros Display” gjordes på uppdrag av Socialdemokraterna för skapandet av partiets nya identitetstypsnitt. Resultatet beskrivs av de tävlande som ”mer än bara ett typsnitt, utan en röst i sig”.
”Utgångspunkten var att skapa en typografi som skapar särskiljning från andra partier och som gör partiets budskap visuellt tydliga. Typsnittet är inspirerat av Socialdemokraternas mest ikoniska symbol, rosen, och förvandlar dess både mjuka och hårda former till en distinkt typografisk gestaltning. Typsnittet har utformats för att fungera lika bra stort på valaffischer som litet i sociala medier.”
– Kid id:s Creative Director Elin Eskilsson i tävlingsansökan.
Ros Display översätter element från rosens form till typografi. Bokstavsformerna har en naturlig rörelse, där mjuka övergångar möter kraftfulla skärningar. Varje bokstav bär en subtil påminnelse om den visuella identiteten, samtidigt som typsnittet är flexibelt och kan fungera i en rad olika sammanhang.
Med text av Emma Virke har illustratören Ida Björs skapat bilderna till boken ”Vi är regngudar”. Björs har använt sig av stålstiftspenna på mycket blött papper, så att allt flöt ut. Hon har sedan låtit det torka och tecknat igen. Ida Björs ville att bilderna skulle ”prata med texten”. Berättelsen börjar inomhus där det är torrt och barnen förflyttas sedan ut i regnet. Det blir blötare och blötare och vildare och vildare i både text och bild.
”Jag ville få till det blöta, leriga, gräsiga som blir när man sprungit runt och stampat på en gräsmatta i hällregn. Provade en mängd sätt och material innan jag fastnade för det spretiga stålstiftet och det rinnande tuschet.”
– Ida Björs i sin tävlingsansökan om bidraget.
”Var är mitt ägg?” Är en ordlös saga om en hönsmammas oroliga sökande efter sitt ägg. Under en obevakad stund kläcks hönans ägg så att bara benen sticker ut och ägget vandrar iväg. Det faller ner i en gång och nu påbörjas en parallell resa där hönan desperat letar efter sitt ägg, samtidigt som ägget obrytt vandrar genom underjordiska gångar förbi faror och nyfikna blickar.
De grafiska bilderna som skrapats fram ur oljepastell leder berättelsen framåt helt på egen hand. Endast pratbubblor med enkla piktograrm för karaktärernas talan, allra oftast syns hönans sorgsna 0? (ägg?) Boken utforskar bildernas berättarkraft och uppmanar läsaren till medskapande.
”Jag ville jag skapa ett vackert fysiskt objekt och utmana mig själv med en för mig ny teknik. Jag ville vara så analog som det bara gick, oavsett vilken tid det skulle ta, om det var vad boken krävde och skapa en bok som berör. Nu när boken står färdig, tycker jag själv att jag nått mina mål. Temat, om föräldrars eviga oro, känns för alltid”.
– Julia Groth om sitt bidrag i ansökan.