Nominerade bidrag: Innovation

Varje kategori i Kolla! har tre nominerade bidrag som valts ut av en jury. Här presenterar vi nominerade bidragen för Kolla! 2025 i kategorin Innovation.

Om kategorin Innovation

Kategorin Innovation ger exempel på något helt nytt, experimentellt, nydanande. Lyckat eller misslyckat spelar ingen roll, men något nytt. Här passar projekt som utmanar och flyttar gränser, utvecklar området.

 Läs om alla kategorier här. 

Mission Talita av Åkestam Holst.

Mission Talita av Åkestam Holst

Bidraget Mission Talita vrider på perspektiven i ett försök att nå ut med information till nya grupper om kvinnors verklighet inom prostitution och sexhandeln. Genom en modifierad spelupplevelse för GTA 5 får spelarna genomföra fyra actionfyllda uppdrag med kvinnorna Carmen, Bianca, Emmy och Anastasija som är baserade på verkliga berättelser från kvinnor som den ideella organisationen Talita har räddat från prostitution mellan 2017 och 2023.

”Genom att vända på narrativet gav vi de prostituerade karaktärerna bakgrundshistorier, och spelarna en insikt i hur verkligheten faktiskt ser ut för kvinnor i sexhandeln. Varje dag utnyttjas miljontals kvinnor i sexhandeln världen över. Talita arbetar både uppsökande och rehabiliterande för att hjälpa sexhandelns offer, men också förebyggande för att förändra de attityder som göder efterfrågan. Men för att lyckas finns det en grupp som är extra viktig att nå. Den grupp som nästintill alla framtidens sexköpare tillhör – unga män. Vi insåg att det finns en plats där unga män redan köper sex. Varje dag. I Los Santos, den fiktiva staden i världens mest streamade spel, GTA 5, utnyttjas, misshandlas och mördas prostituerade kvinnor dagligen utan någon som helst räddning i sikte. Tills nu, tack vare Mission Talita.”

– Caroline Andersson, art director på Åkestam Holst om bidraget.

Mission Talita består av mod (spel), trailer, en kampanjsajt, sociala medier och en kollektion av merch tillverkade i samarbete med SneakersNStuff.

Mission Talita:

Inky av David Kumlin

Inky av David Kumlin är en spel-prototyp och beskrivs som ett hand-animerat graffitispel där spelaren styr hur man målar i ett cartoon-universum. Enligt tävlande upphovspersonen David Kumlin är Inky ”ett passionsdrivet projekt” dör ”worldbuilding har pågått under en tioårs period”. Spel-prototypen är skapade i digitala cell-animationer och bakgrunder, allt gjort med ipad och penna och ihopsatt av Kumlin själv efter självstudier av programmering.

”Du är inky, En tunna av bläck som blivit medvetande och vill sprida sig i världen hen befinner sig i”.

– David Kumlin om tävlingsbidraget.

Inky:

Inky av David Kumlin.

Pupbunnies - för en ökad förståelse för autism och ADHD

Åsa Lindsjö har skapat Pupbunnies – ”en enkel och uttrycksfull figur som kan varieras i det oändliga”. Företag kan köpa loss en egen Pupbunny och använda den fritt i kommunikation och tryck. Pupbuinnies finns även på tryckprodukter som PrintOnDemand samt brickor, memoryspel och kommunikationskort.

Projektet med Pupbunnies uppkom med syftet att öka förståelse för autism och ADHD. Genom att köpa loss en Pupbunnies kan företag arbeta med social hållbarhet och öka förståelsen för personer som har en neuropsykiatrisk diagnos eller anhörig till någon som har det. När ett företag köper loss en Pupbunny ingår digitala broschyrer med information och tips om ADHD och autism i arbetslivet.

”Pupbunnies angår alla och frågor om autism och ADHD angår alla, men förståelsen brister ofta och fördomarna är många. Om vi ökar förståelsen och öppenheten kring autism och ADHD så ökar chansen till inkludering. Jag riktar mig därför till både företag för att öka förståelsen genom ett socialt hållbarhetsarbete och till familjer för att på olika sätt skapa verktyg för att underlätta kommunikationen och vardagen. Jag utgår från mina kompetenser konstnär+pedagog+mamma till dotter med autism och ADHD. Med autism och ADHD följer ofta svårigheter att kommunicera och jag har bland annat skapat ett känslo-memory för att underlätta. Memory-spelet har enkla regler och korten kan också användas för att förstå, tolka och resonera kring känslor, samt användas när man inte orkar/kan förklara”

– Åsa Lindsjö om sitt tävlingsbidrag.

Pupbunnies - för en ökad förståelse för autism och ADHD:

Logga in

Är du inte medlem ännu? Ansök om medlemsskap här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.