Prisa! 2024 till Gunilla Hansson

Formgivaren, illustratören och författaren Gunilla Hansson är Svenska Tecknares Prisa!-stipendiat. Stipendiet är en meritutmärkelse till en utövare vars arbete haft betydelse för utvecklingen av svensk visuell kultur. Hansson har i fem decennier arbetat brett inom fältet. Hennes barnboksillustrationer har präglat generationer och hon har brutit ny mark i ämnen om sex och samlevnad och mammarollen.

 

Gunilla Hansson. Foto: Mimmi Melander

Gunilla Hansson, är ett relativt okänt namn, men hennes bilder återfinns på flera håll i den svenska visuella kulturen. Född 1939, utbildade sig Hansson inom reklam, bokhantverk och textil vid Konstfack. Efter examen tog hon anställning som grafisk formgivare på Bonniers förlag men gick över till frilansverksamhet 1965 i samband med att hon blev mamma.

– Eftersom jag var frilans och tog jag alla jobb jag kunde få har det blivit så mycket olika saker, säger Gunilla Hansson.

Först bokomslag till vuxenböcker, sen illustrationer till faktaböcker och mängder av läromedel. Sen kom allt bara att handla om barn. Hon har gjort omslagen till serien: ”Min nya Skattkammare” (Natur & Kultur) och serien Barnkammarboken (Bonnier Carlsen). Att hon varit en generalist kan vara ett skäl till att hon förblivit en doldis.

Omslag "Barnkammarboken", Bonnier Carlsen

Omslag "Barnkammarboken", Bonnier Carlsen

Omslag "Min nya skattkammare", Natur & Kultur, 1988

Omslag "Min nya skattkammare", Natur & Kultur, 1988

Gunilla Hansson är författare och illustratör till flera barnböcker bland annat ”Nu ska här bli andra bullar!” (Cikada, 1980), ”Snart har vi en baby!” (Rabén & Sjögren, 1996) samt böckerna om ”Max & Mia”.

Barnfackboken ”Per, Ida & Minimum: en bok om att vara tillsammans” (Skolförlaget Gävle, 1978) skrevs tillsammans med psykolog Grethe Fagerström och är idag en kultförklarad klassiker tack vare beskrivningarna om hur barn blir till. Boken tar sig an föräldrarnas samliv, en graviditetens humörsvängningar och vakennätter med nyfött barn, på ett självklart och öppet sätt.

Omslag till "Per, Ida och Minimun", Skolförlaget Gävle, 1978, skriven tillsammans med Grethe Fagerström

Uppslag ur "Per, Ida och Minimun", Skolförlaget Gävle, 1978, skriven tillsammans med Grethe Fagerström

”Per, Ida och Minimum” togs emot väl utomlands och vann bland annat pris som årets barnfackbok i Tyskland. Men boken blev också bannlyst i Indonesien för att den tog upp ämnen som ansågs tabu.

– Jag har aldrig upplevt mig som banbrytande. Min inställning har alltid varit att barnens perspektiv gäller och jag är en realistisk tecknare.

Illustrationer ur "Per, Ida och Minimum", Skolförlaget Gävle, 1978

Illustrationer ur "Per, Ida och Minimum", Gävle skolförlaget, 1978

Mammarollen har en särskild plats

I Gunilla Hanssons berättelser har mammarollen fått en särskild plats och hon återkommer till den i hennes berättande flera gånger. Mycket av hennes bilder och berättelser kom ifrån hennes eget liv eller andras. Boken ”Olivias nya klänning” skriven av Gunilla Hansson och illustrerad av Cecilia Torudd bygger på en sann historia som hon fick höra.

– Det fanns ingen barnomsorg och jag var inte särskilt lämplig som hushållerska men fick liksom bli hemmafru och yrkesverksam samtidigt. Jag var ofta stressad och i ”Max & Mia” böckerna försöker alltid mamman att uppfostra medan pappan gör alla de skojiga sakerna, säger Gunilla Hansson om hur hon tagit sig an mammarollen i sina verk.

Det är de realistiska bilderna från vardagen sticker ut i Gunilla Hanssons illustrationer och som återkommer både i hennes läromedel och barnböcker. Ett exempel är boken ”Nu ska här bli andra bullar” där mamman och barnets härliga lördag med bullbak inte riktigt blir som det är tänkt när bullarna bränns vid och mamman och barnet börjar bråka.

Jag var inte särskilt lämplig som hushållerska men fick liksom bli hemmafru och yrkesverksam samtidigt.

Text och illustrationer ur "Nu ska här bli andra bullar", Cikada, 1980

Text och illustrationer ur "Nu ska här bli andra bullar", Cikada, 1980

Prisa!-juryn, som består av verkamma visuella kreatörer, skriver i sin motivering att Gunilla Hansson ”med inspirerande professionalitet vigt sitt liv åt böckernas underbara värld” och att hon alltid haft läsaren i centrum med sin ”kontaktskapande formgivning och ett bildberättande fullt av liv, närhet och känsla”.

– Jag är överraskad över priset men också förstås väldigt glad. Det här har varit en möjlighet att liksom gå tillbaka och titta på mitt arbete.

 

Prisa!-utdelning

Utmärkelsen delas ut den 4 juni i samband med Svenska Tecknares sommarmingel.

Läs mer
Sommarmingel och Prisa!-utdelning 2023. Foto: Jenny Gustafsson

I Prisa!-juryns motivering nämns särskilt Gunilla Hanssons långa och breda karriär, vilket även pristagaren själv ser som en av hennes största bedrifter.

– Jag måste erkänna att det ofta varit ett ganska hårt arbete. Starten på varje uppdrag brukade vara lustfyllt, men ju närmare leverans, desto mer vånda. Jag har alltid haft svårt att bli nöjd. Så här i efterhand har jag upptäckt att jag är stolt över mer än jag upplevde när det begav sig. Och inte minst är jag både stolt och tacksam över att jag alltid kunnat försörja mig.

Stipendiejuryns motivering

”Illustratören och barnboksförfattaren Gunilla Hansson har under fem decennier formgivit, handtextat, illustrerat och skrivit en stor mängd böcker. Hennes namn blev känt 1978 när ’Per, Ida & Minimum: en bok om att vara tillsammans’ kom ut, en barnboksklassiker som nästan 50 år senare fortfarande finns i tryck och som likt flera av hennes böcker finns översatt till flera språk. Med en kontaktskapande formgivning och ett bildberättande fullt av liv, närhet och känsla sätter hennes verk alltid läsaren i första rummet. Vi är mycket stolta att få tilldela årets Prisa! till Gunilla Hansson som med inspirerande professionalitet vigt sitt liv åt böckernas underbara värld.”

 

Jag måste erkänna att det ofta varit ett ganska hårt arbete. Starten på varje uppdrag brukade vara lustfyllt, men ju närmare leverans, desto mer vånda. Jag har alltid haft svårt att bli nöjd. Så här i efterhand har jag upptäckt att jag är stolt över mer än jag upplevde när det begav sig. Och inte minst är jag både stolt och tacksam över att jag alltid kunnat försörja mig.

Illustrationer till läromedel. Skolförlaget Gävle

Illustrationer till läromedel. Skolförlaget Gävle, 1978

Gunilla Hansson "Idolen"

Gunilla Hansson tillhör generationen tecknare som arbetat analogt och vars bildberättande präglats av realism. Hon nämner bland annat Elsa Beskow, Ingrid Vang Nyman och Björn Berg som inspiratörer till hennes visuella uttryck.

– Mot slutet av min verksamma karriär upplevde jag att det realistiska tecknandet blev omodernt. Jag kände att mitt arbetssätt var gammaldags.

Omslag av Gunilla Hansson, sent 60-tal

Omslag av Gunilla Hansson, sent 60-tal

Illustrationer, botanik

Artikel om Gunilla Hansson ur Tecknaren, årtal okänt

Samarbete på lika villkor

I samtal med Gunilla Hansson återkommer hon ofta till samarbete och särskilt samarbete på lika villkor. Som illustratör beskriver hon att det inte alltid var så lätt att få till en jämlik relation med författare, men nämner också flera tillfällen då samarbetet gått väldigt bra. Sådana exempel är ”Pomonas äppelbok” (Bonnier & Carlsen, 1986) där Gunilla Hansson illustrerade och Görel Kristina Näslund skrev och samarbetet med Cecilia Torudd i ”Olivias nya klänning”.

Ur "Pomonas äppelbok", Görel Kristina Näslund (författare) och Gunilla Hansson (Illustrationer), Bonnier Carlsen, 1986

"Olivias nya klänning", Gunilla Hansson (författare och omslag) och Cecilia Torudd (illustrationer), Rabén & Sjögren, 1994

Gunilla Hanssons verk i urval:

Läs mer om Prisa!

Svenska Tecknares meritutmärkelse.

Prisa!
Illustration: Helena Davidsson Neppelberg

Logga in

Är du inte medlem ännu? Ansök om medlemsskap här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.