Reportage

Att börja teckna – och att fortsätta

Illustration: Saga Bergebo

Sås fröna till en god återväxt inom bild- och formyrkena redan i barndomen? Vad formar i så fall barns ritande och hur formar ritandet barnen? Ida Säll talar med gymnasieleven Frances Jagerfelt och professorn i barn- och ungdomsvetenskap Karin Aronsson, samt besöker Botkyrka konsthall där projektledaren Mikael Nyström och konstpedagogen Kerstin Gezelius arbetar med demokratisering av bildskapandet.

Text: : Ida Säll.

Illustration: Saga Bergebo.

Artikeln har publicerats i Tecknaren nummer 4, december 2023.

Omkring slutet av det första levnadsåret kan ett barn greppa en penna eller krita. Vad kommer sedan? Kanske ett streck, på en vit vägg, ett bord eller ett papper. För vissa – till exempel målgruppen för den här tidningen – fortsatte ritandet in i vuxen ålder, medan andra lämnade det där, i barnrummet. Vad är det som formar barns ritande? Hur kan ritande forma barn? Och hur avgörande är vuxnas inflytande på unga tecknare?

– Alla människor är kreativa, men kreativiteten är alltid inskriven i en kultur.

Det säger Karin Aronsson, professor emeritus vid institutionen för barn- och ungdomsvetenskap på Stockholms universitet. Hon har forskat om barns bilder, och vad de kan berätta om barns tankar och känslor.

– Vi måste prova att säga något, för att kunna få ett svar.

Med det menar Aronsson att en självklar del i att börja rita är strävan att efterlikna andras stil.

– Man härmar det man ännu inte behärskar, det gör alla. Det är så vi lär oss både bilder och språk.

Nu när flera kulturinstitutioner är hotade måste man påminna sig om att konstmuseer är allas fristad. På museer påminns också barn om att konst kan se ut på många sätt – det måste inte vara ’likt’.

Det är tisdag morgon i Botkyrka konsthall i Fittja. En flock fyraåringar från en förskola i närområdet byter om till små vita målarrockar i entrén. Så tågar de in i konsthallens största sal och ser sig storögt omkring. Här visas ”Aura” – ett växande interaktivt konstverk som skapas kollektivt av besökande barn. Utgångspunkten är Barnkonventionens 31:a artikel som berör barns rätt till vila och fritid och att ta del av det konstnärliga livet.

– Botkyrka konsthall har alltid satsat på barnverksamhet och pedagogik, men den här gången får barnen ta all plats, berättar Mikael Nyström, projektledare för urban konst.

Utställningssalens golv har täckts med kartongrutor, som har målats med akrylfärg och Poscapennor. En pelare har klätts i wellpapp, fått grenar och blivit ett träd. De lågt hängande molnen av silkespapperstussar har insidor täckta med nedskrivna drömmar och önskningar.

Barngruppen samlas på pizzamattan med skära kuddar. Efter en kort stunds turbulens enas man om att alla ska sitta på pizzakanten. De ska få berätta om något som får dem att må bra. Ett av barnen berättar att hon tycker om att dansa. Så slår de sig ner vid borden för att börja rita med svarta märkpennor.

– Vi har olika stationer så att man kan varva mellan att rita, måla, klippa, klistra och bygga, förklarar Mikael Nyström. Rummet fylls allt eftersom.

Från utställningen ”Aura”, som visades 6 juli–7 oktober på Botkyrka konsthall, ett växande interaktivt konstverk som skapades kollektivt av besökande barn. Foto: Botkyrka konsthall

Att jobba med konst och design är en klassfråga. I socioekonomiskt utsatta områden är det ingen självklarhet. Museets ambition är att arbeta med demokratisering – att alla ska ha samma chans att utveckla sitt skapande till en professionell verksamhet.

Illustration: Saga Bergebo

Illustration: Saga Bergebo

Frances Jagerfelt har ritat hela sitt liv. Nu är hon 16 år, och har just börjat bildlinjen på gymnasiet. För henne har ritande inneburit en sorts självständighet.

– Jag har alltid kunnat sysselsätta mig själv, så de vuxna har inte behövt underhålla mig. Bara be mig att städa efteråt, när det var kaos.

Vi ses på Crum Heaven i Stockholm som kombinerar kafé och bar med ett minimalt galleri.

– Ofta ritade jag i köket medan mamma lagade mat. Det var jättemysigt. Jag brukade be henne att säga vad jag skulle rita, och så sa hon till exempel: ”Gör en blandning av ett äpple och en valross.”

I grundskolan gick hon i montessoriklass, där eleverna ofta tillverkade sina egna läroböcker med tillhörande illustrationer. Via besök på Moderna museet fastnade hon tidigt för Marie-Louise Ekmans bilder.

– Jag tyckte om att det var mycket färg och liknade serier. Hon jobbar med mycket linjer och få skuggor och så gillar jag också att rita. Jag har nog alltid haft henne i bakhuvudet.

Forskaren Karin Aronsson talar om skillnaden mellan att uppmuntra och berömma barn som tecknar.

– Barn som får för mycket beröm kan i värsta fall bli suckers för beröm. Även om det är lätt att förstå varför vuxna vill ge beröm. Särskilt om man har fått en teckning som gåva. Men ritande barn som ständigt överöses med lovord slutar förlita sig till det egna omdömet, berättar hon.

– De blir beroende av beröm och börjar rita stereotypt.

Att rita stereotypt, är det att härma sig själv?

– Ja, det är precis som för vissa konstnärer som når framgång med ett visst uttryck – när man har märkt vad som säljer klarar man inte alltid av att utvidga sin repertoar.

Vill man uppmuntra barn att fortsätta rita ska man i stället intressera sig och titta noga.

– För vuxna som själva är konstnärer kommer det där ofta naturligt. De kanske säger: ”Vad fint du har fått till det där – jag tycker också alltid att det är svårt att rita knän!”

Det låter som om tricket är att behandla barn som konstnärer?

– Ja, det kan man säga. Och att uppsöka konstsammanhang tillsammans. Till exempel gå på visningar av utställningar. Där kan även vuxna lära sig att hitta fler sätt att prata om bilder på. Men det som verkligen får barn att gå i gång är att rita tillsammans, barn och vuxna. Kanske på olika papper, men ihop.

Grunden till utställningen i Botkyrka konsthall har byggts av en grupp ungdomar födda 2006 och 2007 under ett tre veckors intensivt ”junior residence” – en betald sommarpraktik för unga konstintresserade i Botkyrka kommun.

– Att jobba med konst och design är en klassfråga. I socioekonomiskt utsatta områden är det ingen självklarhet. Museets ambition är att arbeta just med den här sortens demokratisering – att alla ska ha samma chans att utveckla sitt skapande till en professionell verksamhet, säger projektledaren Mikael Nyström.

Konsthallen arbetar enligt modellen av en trappa, där verksamheter för förskolebarn är första steget. Efter att ha haft sommarpraktik finns möjlighet för deltagarna att gå med i konsthallens mentorprogram.

– Ungefär en av tio från vårt mentorprogram fortsätter vidare till Konstfack. Men tanken är att oavsett vad man pluggar eller jobbar med sedan så ska man kunna fortsätta komma till oss.

Många av killarna som besöker verksamheten slutar rita omkring tioårsåldern, berättar han. Färgsättarna, en grupp unga konstnärer som arbetar med urbana uttrycksformer, består till 90 procent av tjejer.

– Många av dem ritar annars mest hemma, och visar bara teckningarna för sin bästa vän eller mamma. De pratar inte om sitt skapande med någon, förutom möjligen bildläraren i skolan.

Därför jobbar konstmuseet uppsökande – i tätt samarbete med skolpersonal.

– Vi får tips om elever som ritar mycket, från bildlärare eller fritidsledare. Sedan skickar vi en inbjudan via sociala medier.

Från utställningen ”Aura”. Foto: Botkyrka konsthall

Jag kan säga ’Hur fick du till den där färgen?’ eller ’Det ser ut som om det blåser där! Vart är den där på väg?’ På sätt och vis är det en sorts beröm, eftersom man blir sedd.

Frances Jagerfelt startade tillsammans med sin faster Instagramkontot tecknaren_frances_jagerfelt, där hon har publicerat bilder och texter sedan hon var tio.

– I högstadiet började jag skämmas och var rädd att killar i klassen skulle hitta kontot. Fast nu är jag jätteglad att jag har kvar det. Det är kul att kunna titta tillbaka på allt.

Genom kontot har hon dessutom fått flera uppdrag. Till utställningen ”En meter till framtiden” på Kulturhuset i Stockholm 2019 gjorde hon verket ”Den stora strypningen”

– Jag tecknade en gammal Greta Thunberg som ströp olika monster. De skulle symbolisera olika dåliga grejer i världen. Nu är teckningen arkiverad i Kulturhuset, och så blir det utställning igen om 50 år.

Men hon känner igen det där att få mycket beröm av omgivningen, hur det också kan vara ett hinder.

– Jag blev lite beroende av vad vuxna sa. Jag såg mycket upp till mina fastrar och mina föräldrar och frågade ofta: ”Är den här fin?” Det blev något slags bekräftelsebehov, även om jag själv var nöjd behövde jag fråga vad de tyckte.

Vad hände sedan, gick det över?

– Jag blev mer fokuserad på vad jag själv tyckte igen. Att jag ritar för min egen skull.

Det är i tidiga tonåren som en del barn slutar rita, säger forskaren Karin Aronsson.

– Som tonåring är man hypermedveten inför att bli bedömd. Då kan det framstå som bättre att inte göra något, än att göra något och bli bedömd.

Därtill är tonåringar uppmärksamma på sin omgivning och noterar förstås om de vuxna omkring dem inte ritar.

– Därför är det oftast konstnärsbarn som fortsätter rita, eftersom de vuxna omkring dem också gör det.

Går det att komma runt den självmedvetna fasen i tonåren?

– De vuxna kan tillhandahålla tonåringen nya tekniker, fler sätt att uttrycka sig. Man kan gå till en grafikverkstad eller jobba med lera. Testa former där man inte riktigt har koll på vad som är bra och vad som är dåligt.

För barn som tycker om att rita men saknar stöd hemifrån framhåller Karin Aronsson förskolans värde.

– Jag tror att om man har ett starkt intresse hittar man fram till slut ändå. Men förskolan är en otroligt viktig plats. Särskilt om den har Reggio Emilia-inriktning, eller någon i personalen har utbildning inom Levande verkstad.

Också konstmuseer spelar stor roll, menar Karin Aronsson.

– Nu när flera kulturinstitutioner är hotade måste man påminna sig om det, att det är allas fristad. På museer påminns också barn om att konst kan se ut på många sätt – det måste inte vara ”likt”.

Konstpedagogen Kerstin Gezelius som har hand om barngruppen på besök på Botkyrka konsthall är noga med att inte använda värderande ord när hon tittar på barnens teckningar.

– Jag brukar jämföra det med när man arbetar med text i skolan. Då läser man texten, och sedan pratar man om innehållet. Med bild blir det ofta så att det bara stannar vid en bedömning.

I stället ställer hon frågor.

– Jag kan säga ”Hur fick du till den där färgen?” eller ”Det ser ut som om det blåser där! Vart är den där på väg?” På sätt och vis är det en sorts beröm, eftersom man blir sedd.

Hon är noga med att leda arbetspassen utan negationer.

– Jag säger aldrig: ”Gör inte så.” I stället ger jag förslag, introducerar fler material eller sätt att jobba.

Nu för tiden ritar Frances Jagerfelt fortfarande allra helst hemma, medan hennes mamma lagar mat.

– Jag har börjat med oljepastell och tycker att det är roligt att rita frukter och träd, men i fel färger, som Sigrid Hjertén.

Nyligen gick hon en snickerikurs tillsammans med sin pappa. Resten av gruppen var vuxna, många äldre.

– Jag jobbade med en stor spegel på 120 x 60 centimeter. Jag sågade fram en tjej, och hennes hår och bröst är liksom ramen. Jag har inspirerats av en som heter Erik Höglund. Han var glaskonstnär och jobbade mycket med speglar.

Från utställningen ”Aura”. Foto: Botkyrka konsthall

Från utställningen ”Aura”. Foto: Botkyrka konsthall

Om du inte hade blivit uppmuntrad att rita och snickra, tror du att du hade fortsatt då?

– Jag vet inte. Jag tror kanske inte det. Jag känner mig priviligierad som har haft många vuxna omkring mig som tycker att det är roligt med kreativa saker.

När det gäller fyraåringar, som gruppen som i dag besöker Botkyrka konsthall, börjar Kerstin Gezelius ofta med att sitta på golvet och prata om färgen.

– På så vis kommer de ner lite i varv. Sedan lägger jag upp färg på en palett, och jag räds inte svåra ord som till exempel palett. För att de inte ska blanda alla färger brukar jag visa att man ska blanda som en bulle, och inte som en pannkaka.

Om ett barn förstår väldigt lite svenska fyller Kerstin Gezelius i talet med gester eller teckenspråk.

– Jag använder kroppen mycket, men många barn förstår också genom att titta på varandra.

När barn väl börjar arbeta blir de ofta väldigt koncentrerade. På samma gång blir de vuxna omkring sysslolösa och vill göra nytta.

– Men det gäller att inte störa barnen då, poängterar Kerstin Gezelius. Det är först när man är färdig som man kan börja prata om vad det är man har ritat.

Förskolegruppen i vita rockar har nu avslutat sitt arbetspass i Botkyrka konsthall. En efter en lossar de den lilla tejpbiten som fungerat som namnskylt från arbetskläderna, och klistrar fast den på väggen närmast dörren. Så växer den långa listan av namn på deltagande konstnärer i utställningen.

 

Ida Säll är frilansjournalist. Saga Bergebo är illustratör. Frances Jagerfelts bilder kan ses på instagram.com/tecknaren_frances_jagerfelt. Kerstin Gezelius och Mikael Nyström arbetar på Botkyrka konsthall i Fittja, botkyrkakonsthall.se.

Fler artiklar

Logga in

Är du inte medlem ännu? Ansök om medlemsskap här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.