Reportage

Den växande designern

Illustration av Cristina Daura för reportaget i Tecknaren nummer 3, september 2024. Art direction: Mia Degerman/Spektra.

Var finns uppdragen i dagens och framtidens bild- och formbransch? Kan en utvidgad yrkesroll, nya samarbetsformer, hållbarhetstänkande, och både breddning och specialkunskaper vara nycklar till framtidens designuppdrag? Maria Molin pratar med två programansvariga inom universitet och högskola samt åtta bild- och formskapare med olika inriktningar.

Text: Maria Molin.

Illustration: Cristina Daura.

Art direction: Mia Degerman/Spektra.

Artikeln har publicerats i Tecknaren nummer 3, september 2024.

Det är svårt att sia om framtiden för en bransch i ständig förändring. Vilka kompetenser kommer att bli efterfrågade? Vilka nya jobbmöjligheter kommer att finnas? Kommer bild- och formskapares och andra visuella kreatörers kunskaper att kunna användas på nya sätt och i nya sammanhang?

– När ett företag eller en organisation söker en visuell kreatör uppskattar de mångsidighet. Du får gärna ha specialkunskap inom ett område som du brinner för, men det är bra om du också är intresserad av att bredda dina kunskaper inom andra kreativa områden, säger designern Laura Di Francesco.

Hennes yrkesmässiga resa rymmer både traditionell illustration och arbete med användarupplevelse och användargränssnitt som UX- och UI-designer. I dag frilansar hon på heltid som illustratör för det amerikanska appbolaget Imprint, som skapar interaktiva kurser, guider och läsning i olika ämnen med fokus på det visuella innehållet.

I uppväxtstaden Rom utbildade hon sig först till dekoratör och sedan till bildkonstnär vid Accademia di Belle Arti di Roma. När hon väntade sitt första barn började hon teckna igen, som hon hade gjort under hela uppväxten, och hittade tillbaka till barnböckernas bildvärldar:

– Jag började göra egna illustrationer, hade några utställningar med mina bilder och publicerade min första bilderbok i Italien.

Laura Di Francesco, bilderboksskapare, illustratör och designer. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Uppdragsgivare uppskattar mångsidighet. Som visuell kreatör får du gärna ha specialkunskap inom ett område som du brinner för, men det är bra om du också är intresserad av att bredda dina kunskaper inom andra kreativa områden.

Laura Di Francesco, bilderboksskapare, illustratör och designer.

I Sverige, som hon flyttade till med sin familj 2008, har hon breddat sin yrkesroll genom studier i motion design och grafisk form på yrkeshögskolan Hyper Island i Stockholm.

– Det mest värdefulla jag fick med mig från utbildningen var det stora nätverket, som blev min ingång till designbranschen. Jag insåg också att jag kunde fortsätta att lära mig mer om grafisk formgivning och animation på egen hand via olika tutorials på nätet, säger hon.

Efter vidareutbildningen fick Laura Di Francesco anställning som produktdesigner på Jayway, som senare blev Devoteam, ett företag som hjälper kunder att skapa digitala produkter eller tjänster, till exempel webbplatser och appar.

– Jag började jobba som motion designer, en tjänst som senare omvandlades till UX- och UI-designer, och ett av mina större projekt var ett konsultuppdrag för Ikea.

Samtidigt fortsatte hon att frilansa som illustratör vid sidan om och skapade animationer för UR och SVT Play. Förlaget Rabén & Sjögren har bland annat gett ut hennes bilderböcker ”Alltid här för dig” och ”Julen, vad är det?” som hon har både skrivit och illustrerat.

Företaget som Laura Di Francesco jobbar för nu, Imprint, fick hon upp ögonen för genom en annons i Hyper Islands nätverk, där de letade efter en digital illustratör med erfarenhet av bokillustration. Eftersom det innebar att gå från en trygg anställning till att jobba på frilansbasis igen, väntade hon med att säga upp sig och arbetade inledningsvis parallellt med uppdrag för Imprint, innan hon slutligen bestämde sig för att satsa helhjärtat på det.

– En stor fördel med frilanstillvaron är att jag kan jobba var som helst i världen och har möjlighet att resa till Italien då och då. När jag har inspiration och tid ägnar jag mig åt mina egna barnboksprojekt, berättar hon.

Illustration av Cristina Daura.

Bokformgivaren Matilda Plöjel driver mikroförlaget Sailor Press i Malmö, som ger ut experimentella konst-, design- och fotoböcker. Hon kombinerar förlagsarbetet med att undervisa på det internationella kandidatprogrammet Visual communication + change på Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö, där hon är lektor och en av två programansvariga.

Utbildningen förenar kreativa processer, konstnärlig gestaltning, bildkonst och grafisk design med kunskap om hållbarhet.

– Vilken skillnad kan du göra som visuell kommunikatör? Studenterna tar sig an ämnet i hela sin komplexitet, med alla delar av hållbarhet i åtanke – den ekonomiska, ekologiska, sociala och kulturella, säger hon och fortsätter:

– Som kreatör har du ett ansvar för dina yrkesmässiga val, men du är beroende av vilket slags projekt det är och vilken uppdragsgivare du har. Det du kan göra är att reflektera över hur du kan påverka olika delar i den givna situationen. En formgivare behöver ha ett mikroperspektiv på de enskilda besluten i en produktion, men också ett makroperspektiv på hållbarhetsfrågan.

Utbildningen är främst inriktad på praktisk grafisk formgivning, men studenterna introduceras även till andra delar av visuell kommunikation.

– Vi har delkurser då studenterna i olika projekt får samarbeta med aktörer i lokalsamhället, företag och organisationer i Småland. Om du som visuell kommunikatör ska kunna hantera hållbarhetsfrågor måste du vara beredd på en mer utvidgad roll, där du inte bara svarar mot en brief, utan där du är med i ett mycket tidigare skede då designmetoder och strategier för visuell kommunikation kan vara en väsentlig del av arbetet, framhåller Matilda Plöjel.

– Den här typen av utvidgade roller, som handlar om att även arbeta med innehållet och vara med i diskussionerna kring det, är en utveckling av yrket som kommer att bli allt viktigare i framtiden.

Hon menar att man förutom de designmässiga kompetenserna, som hänger ihop med teknikutvecklingen, även kommer att efterfråga kompetens som handlar om att bygga broar mellan olika visuella kulturer och språk och skapa förståelse för dem.

Matilda Plöjel, programansvarig för kandidatprogrammet Visual communication + change på Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö, och bokformgivare. Foto: Petra Bindel.

Om du som visuell kommunikatör ska kunna hantera hållbarhetsfrågor måste du vara beredd på en mer utvidgad roll, där du är med i ett tidigare skede med designmetoder och strategier som en väsentlig del.

Matilda Plöjel, programansvarig för Visual communication + change på Linnéuniversitetet.

Matilda Plöjels förhoppning är att visuella kommunikatörers kompetens kommer att behövas i olika typer av sammanhang och organisationer, kommuner, länsstyrelser och myndigheter, och inte enbart i privata företag.

– Jag hoppas att den utvidgade yrkesrollen får en plats där beslut fattas som påverkar vår framtid, och där visuella kommunikatörer kan förmedla konsekvenserna av dessa beslut till allmänheten. Jag är övertygad om att visuell kommunikatör är ett yrke där man kan vara med och skapa förändring.

Tidigare studenter på Visual communication + change arbetar i dag inom olika områden på företag eller organisationer som har ett hållbarhetstänk, och även i forskningsprojekt. Några blir frilansande grafiska designers, andra får anställning på designbyråer, människorättsorganisationer, förlag eller arbetar med initiativ drivna av lokalsamhällen eller kommuner.

– Flera av våra studenter fortsätter sina studier och tar en masterexamen på en annan högskola för att specialisera sig, säger hon.

Markus Bergström, programansvarig för Konstnärligt masterprogram i design på HDK-Valand i Göteborg. Foto: Karin Peterson.

Markus Bergström är programansvarig för det konstnärliga masterprogrammet i design på HDK-Valand i Göteborg, där han är adjunkt och fokuserar på hur människor lever tillsammans i en alltmer komplex social, ekonomisk och materiell tillvaro. Tidigare ledde han en designstudio i London, där han främst arbetade med offentliga institutioner, gallerier och museer.

Han berättar att designutbildningen på HDK-Valand under de senaste tio åren har rört sig från en mer branschorienterad utblick till att vidga begreppet och belysa hur design är kopplat till andra yrkes- och kunskapsområden.

– Design ramas ofta in som en smal nischkunskap, där man paketerar någonting och gör det tillgängligt och attraktivt, men det är i själva verket en del av ett större landskap. Vi brukar kalla det för ”the expanded field”, där vi undersöker hur ett föremål för design, som kan uppfattas som relativt begränsat, egentligen är del av en väv av ekonomiska, politiska, kulturella och ekologiska processer som spänner över hela planeten, säger Markus Bergström.

Han framhåller att man under utbildningen försöker se hur design är ett kunskapsfält som tillsammans med andra kan bidra till hanteringen av svåra samtidsfrågor inom såväl samhälle och kultur som teknik och politik.

Efter examen söker sig vissa studenter till mer traditionella yrkesroller som produktdesign och grafisk design. Vissa söker sig till forskning och en fortsatt akademisk yrkesbana medan andra hittar nya tvärande yrkesroller inom till exempel stad, kommun och förvaltning.

– På programmet utforskar vi hur designkompetens kan bidra på meningsfulla sätt och ställa svårare frågor än vad som normalt efterfrågas av oss, bland annat med tanke på olika rättighetsperspektiv. Studenterna får med sig ett kritiskt tänkesätt och kan utveckla ny kunskap som vi hoppas kan påverka hur designbyråer arbetar och vad som förväntas av designyrket.

Under utbildningen diskuteras större frågor inom områden som ligger utanför det specifikt designrelaterade och studentarbeten är kopplade till ett eller flera specifika kunskapsfält utöver deras specialisering inom design.

– Att man som designer eller visuell kommunikatör har en specialkunskap i vissa frågor som man arbetar med är något som pekar mot framtiden, säger Markus Bergström och ger ett exempel:

– Jag tror att det är en fördel, om du i dag vill arbeta med inredning och livsmiljöer, att du till exempel har specialiserat dig på frågor om psykiskt välmående eller materialpolitiska dimensioner av gestaltning. Den sortens specialkunskap är betydelsefull i många miljöer, bland annat i skolor, inom sjukvården och på platser för religiösa ändamål.

Han betonar att design är så komplext att det kommer att finnas ett allt större behov av den här mer specialiserade kompetensen framöver.

– Än så länge ser jag det inte i större skala på marknaden, men jag förväntar mig att det är någonting som kommer att växa fram, att man som formgivare har med sig en djuplodande kunskap även inom andra områden.

Jag önskar att man inom andra yrkesområden i större utsträckning ser att design är ett viktigt område att samverka med på flera olika sätt, inte enbart för att göra något mer attraktivt eller skapa ekonomiskt mervärde.

Markus Bergström, programansvarig för Konstnärligt masterprogram i design på HDK-Valand.

Det går inte att prata om framtiden utan att nämna generativ artificiell intelligens, som vissa betraktar som ett nytt effektivt verktyg och arbetssätt i den kreativa processen, medan andra ser det som ett hot mot de kreativa yrkena, mot konstnärligt och hantverksskickligt skapande och mot upphovsrätten.

Markus Bergström tror inte att AI hotar designjobben.

– Även om det säkert är tekniskt möjligt, så tror jag inte att AI kan ersätta designerns konstnärliga kompetens att visualisera, materialisera och förmedla på ett värdefullt sätt. Så länge AI riktar sig till människor och inte annan AI så kommer det troligtvis alltid att behövas någon som sätter AI i ett sammanhang och som kan förstå olika AI-uttryck och bedöma kvalitet.

Matilda Plöjel håller med:

– Vi kommer även fortsättningsvis att behöva visuella kreatörer för den mellanmänskliga kompetensen att kunna kommunicera och skapa förståelse mellan olika grupper i samhället.

Liksom Matilda Plöjel hoppas och tror Markus Bergström att det kommer att finnas ett större behov av visuella kommunikatörer inom en mängd olika verksamheter, för att förstå olika samhällsyttringar, och för att förstå hur design förmedlar budskap på olika sätt.

– Konstnärliga praktiker som till exempel reklam har alltid, på gott och ont, varit oerhört effektiva, men det finns fortfarande en viss okunskap kring vikten av visuell kultur och visuell förståelse i samhället, säger han.

– Jag önskar att man inom andra yrkesområden i större utsträckning ser att design och visuell praktik är ett viktigt område att samverka med på flera olika sätt, inte enbart för att göra något mer attraktivt eller skapa ekonomiskt mervärde.

 

Maria Molin är frilansjournalist, bosatt i Visby. Cristina Daura är illustratör baserad i Barcelona, instagram.com/cdaura. Laura Di Francesco är bilderboksskapare, illustratör och designer, lauradifrancesco.com. Matilda Plöjel är programansvarig för kandidatprogrammet Visual communication + change på Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö och bokformgivare, sailorpress.com. Markus Bergström är programansvarig för Konstnärligt masterprogram i design på HDK-Valand i Göteborg.

Illustration av Cristina Daura.

Enkät: Hur jobbar ni, och var finns uppdragen?

Sju kreatörer beskriver sina verksamheter och specialinriktningar, samt berättar hur de hittar sina uppdrag i dagens bild- och formbransch.

Louise Silfversparre och Lina Reidarsdotter, 3D-grafiker: ”Vi kombinerar teknisk expertis med kreativ konceptutveckling”

Beskriv er verksamhet och vad som är er specialinriktning.

– Vi driver Double Up Studio, en 3D-studio med fokus på reklam och kultur. Vår styrka ligger i vår förmåga att kombinera teknisk expertis med kreativ konceptutveckling, och vi kan anpassa vår process efter varje projekt. Ibland är vi med från start och bidrar med idéer och pitchar, ibland kommer vi in för att lösa specifika uppgifter eller ge liv åt ett befintligt koncept. Den flexibiliteten gör att vi kan ta oss an en mängd olika uppdrag, vilket har varit en stor fördel i det nuvarande läget.

Hur hittar ni uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– Synlighet och personlig kontakt är nycklarna. Vi använder sociala medier och mejl för att både visa upp vårt arbete och upprätthålla våra relationer med befintliga och nya kontakter. Många uppdrag kommer till oss genom rekommendationer, ofta har någon sett vårt arbete eller hört om oss från tidigare samarbetspartners och kunder. Att vara synlig är avgörande för att inte försvinna i mängden – det är lätt hänt att folk glömmer bort en annars!

doubleup.studio

 

Alvaro Tapia, illustratör och concept artist: ”Fantastikens idévärldar är min passion.”

Beskriv din verksamhet och vad som är din specialinriktning.

– Jag är för närvarande anställd som concept artist på ett spelföretag, en roll som i princip motsvarar art director i detta fall. Parallellt arbetar jag med frilansuppdrag för bland annat bokförlag, där jag gör illustrationer för omslag och inlaga. Eftersom illustratörens villkor numera i högre grad bestäms av beställaren och en ombytlig marknad har jag fått söka olika vägar. Sedan ungefär tio år tillbaka har det blivit svårt att få skäligt betalt för traditionellt analogt arbete, därför tvingas jag ofta jobba digitalt även om jag fortfarande främst betraktar mig som analog illustratör. Min nisch är vad som i dag brukar kallas fantastik. Fantastikens idévärldar har varit min passion sedan barndomen och det som drev mig att börja rita. På ett sätt handlar illustration och konceptdesign om samma sak eftersom kärnan i båda fall är att ge form åt en idé med illustration som verktyg.

Hur hittar du uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– Närvaron på nätet har blivit viktig i dag. Om jag syns i en sökträff eller i ett flöde på sociala medier upplevs jag som mer aktuell. Uppdragsgivare letar på sociala plattformar efter visuella uttryck som upplevs ligga i tiden. När det gäller illustrationsuppdrag verkar det spela mindre roll vad jag har skapat bakåt i tiden, till exempel Harry Potter-omslagen. Samtidigt har jag kontakter från förr, som fortfarande beställer analoga illustrationer för framför allt rollspel. När det gäller att hitta uppdrag inom spelutveckling specifikt handlar det om en kombination av att mina kunskaper är aktuella och att jag faktiskt förstår hur spelproduktion fungerar. Då är mitt cv viktigt, för att visa vilka spel jag har jobbat med snarare än vad jag har ritat tidigare.

Instagram.com/alvarotapia_art

Louise Silfversparre och Lina Reidarsdotter. Foto: Sara Dehlin.

Alvaro Tapia. Foto: Sarah Wiklund.

Alexis Zanos Holmqvist, designer: ”Vi vill väcka en fråga hos publiken som de bara måste hitta svaret på.”

Beskriv din verksamhet och vad som är din specialinriktning.

– Redan när jag läste grafisk form och illustration på Konstfack klurade jag på hur dessa discipliner kan kombineras med spel och rumsligheter. 2019 startade jag Aesthetic Obstacles tillsammans med utvecklaren Per Gantelius. Vår studio skapar form, spel och interaktiva upplevelser för publika rum, i huvudsak museer. Vi tar oss an analog och digital speldesign, berättande i text och rum, utställningsform, grafisk form och utveckling av hård- och mjukvara separat, men vår specialitet är att kombinera alla dessa discipliner för att skapa integrerade rumsliga spelupplevelser. Det viktigaste vi gör är att vaska fram vad som kan bli ett relevant och tillgängligt spel, ofta i ett ganska brokigt och rikt grundmaterial. Utifrån rummets unika förutsättningar hittar vi sedan tekniker och metoder som kan förmedla spelupplevelsen där. Vi vill väcka en fråga hos publiken som gör att de bara måste lägga lite tid på att kliva in i våra spel och hitta svaret.

Hur hittar du uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– Vi jobbar inom en smal nisch, men med stor potential. Oavsett konjunkturer är publiken alltid sugen på nya upplevelser. En viktig del av hur vi får nya uppdrag handlar om att visa ovana beställare vad vi kan tillföra. De får en skräddarsydd rumslig upplevelse till sin publik, de kan berätta saker på nya sätt och nå nya grupper som inte tilltalas av mer konventionell kunskapsförmedling. Vi samarbetar även med arkitekter, konstruktörer, formgivare, författare och illustratörer. På så sätt skapar projekten ett växande nätverk som också förmedlar vår speciella kombination av kompetenser vidare.

a-o.ooo

Bashar Lubbad, designer: ”Samarbeten leder ofta till nya möjligheter och ett nätverk av stödjande och innovativa kollegor.”

Beskriv din verksamhet och vad som är din specialinriktning.

– Jag har frilansat i flera år och arbetat med många olika typer av projekt som har gjort det möjligt att växa och lära mig. En viktig vändning kom med min kandidat- och masterexamen från Visual communication + change vid Linnéuniversitetet. Det var där jag introducerades för design som verktyg för social och politisk förändring. Det formade mitt förhållningssätt och uppmuntrade mig att tänka kritiskt kring designens roll i samhället. Nu är jag specialiserad på hållbar designpraxis med engagemang för social rättvisa och förståelse för olika kulturella berättelser. Jag arbetar som digital kommunikatör för en juridisk organisation, där mitt fokus ligger på mänskliga rättigheter och att se till att underrepresenterade röster hörs.

Hur hittar du uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– Att hitta uppdrag i dagens dynamiska designlandskap handlar om mer än att bara söka möjligheter, jag söker projekt som stämmer med mina värderingar och bidrar till social och politisk förändring. Jag strävar efter samarbeten med likasinnade genom att delta i diskussioner, gå på evenemang och utställningar, nätverka och hålla mig uppdaterad. Dessa samarbeten leder ofta till nya möjligheter och ett nätverk av stödjande och innovativa kollegor.

ibashar.com

Alexis Zanos Holmqvist. Foto: Maryam Nikandish.

Bashar Lubbad. Foto: Moe Moe.

Martin Petersson, art director: ”Som art director inom restaurangbranschen tar jag fram nya grafiska koncept eller utvecklar befintliga.”

Beskriv din verksamhet och vad som är din specialinriktning.

– Som frilans har jag alltid varit öppen för att arbeta inom olika branscher. För närvarande jobbar jag som art director inom restaurangbranschen, där jag tar fram nya grafiska koncept eller utvecklar befintliga. Jag började som konsult och har nu blivit anställd. Arbetet kan handla om att utveckla en visuell identitet och innefattar design, illustration och foto, både inom print och digitalt. Det gäller även att ta fram guidelines som beskriver hur man ska arbeta med tonaliteten och det visuella uttrycket på just det stället. Det kan också inkludera att sätta en plan för hur man ska jobba med till exempel inredning och konst i lokalen. Helheten blir viktig och där finns det många saker att ta hänsyn till när det kommer till upplevelsen av en restaurang.

Hur hittar du uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– För mig är det genom nya kontakter och de relationer som jag har byggt under tid som har betytt mest. Jag rör mig runt mycket, går på saker och träffar nya människor. Uppdrag kan ofta komma från de håll man minst anat. Ju bredare intressen och större förståelse man då har, desto lättare blir det att hitta rätt uppdrag där man kan göra skillnad.

martinpetersson.se

Emma Prowse, mönsterdesigner:”Flytten till ett mindre ställe gav ekonomiskt utrymme för experimenterande.”

Beskriv din verksamhet och vad som är din specialinriktning.

– Jag jobbar nu för tiden främst med mönsterdesign. Det har blivit min nisch och det började för några år sedan efter en vidareutbildning inom illustration då jag fick upp ögonen för mönster och blev helt fast. Jag jobbar som frilans för andra företag på uppdragsbasis och lite med egna mönster, både helt digitalt och med akvarell och gouache. Mönstren har hittills varit för textil- och interiörprodukter, men det vore så klart intressant att bredda det framöver.

Hur hittar du uppdrag i dagens bild- och formbransch?

– Det har varit ganska lätt för mig att få jobb som illustratör och grafisk designer tidigare. Jag jobbade mycket in-house och möjligheter dök upp naturligt genom kontakter och i de sociala och professionella sammanhang där jag befann mig. När jag flyttade från London till Gotland 2014 var jag medveten om att det skulle skapa andra förutsättningar, men jag har ändå haft tur att jobba med roliga uppdrag de senaste åren. Att utöka kundkretsen och uppdragsgivare har varit svårare utanför en större stad och i höst kombinerar jag eget kreativt arbete med undervisning. Det positiva med att bo på ett mindre ställe – särskilt en plats som Gotland som attraherar många kreativa människor – är att det är lätt att skapa relationer med andra som jobbar konstnärligt om man vill. Flytten hit gav också ett ekonomiskt utrymme för experimenterande som inte hade varit möjligt i London. Dessutom är det en väldigt inspirerande miljö att leva i.

emmaprowse.com

Martin Petersson. Foto: Privat.

Emma Prowse. Foto: Stig Hammarstedt.

Fler artiklar

Logga in

Är du inte medlem ännu? Ansök om medlemsskap här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.